Всеукраїнський конкурс “Шкільна бібліотека -2020”

Номінація “Модель бібліотеки Нової української школи”

/Files/images/bbloteka/колаж.jpg

Тема: “Традиції та новації у бібліотечних формах роботи”

Починаючи з 2018/2019 навчального року всі школи України почали працювати по новому. Наша бібліотека також не стоїть осторонь, вона розпочала непростий шлях з адаптації звичайної шкільної бібліотеки - до бібліотеки Нової Української школи. Перетворення бібліотеки на особливе місце. Для цього необхідно мати сміливість повернути все, якщо не на 180°, то хоча б на 90°. Тому бібліотекарі мають бути готовими вчитися більше, ділитися власним досвідом, читати та аналізувати публікації з різних джерел, порівнювати їх та критично осмислювати, вирізняти справді інноваційне від традиційного, що лише у новому вбранні. Моя мета на найближчий час - відхід від традиційного консерватизму та пошук нових вражень та ідей. Основні завдання: створення в бібліотеці умов, для того, щоб діти могли розслабитися, зустрітися з друзями, спілкуватися. Бібліотека має об'єднувати, розвивати дружні стосунки, формувати кола однодумців, надавати умови для відпочинку, розвитку, хобі, розвивати таланти та здібності, створити умови, щоб діти могли залишатися скільки хочеться і повертатися знову та не втрачати інтересу до книги та читання.

Але не можливо все змінити водночас. Бібліотека працює у звичайному режимі, поступово додаючи до своєї роботи нові методи, прийоми та форми роботи.

Як і раніше велику роль в популяризації книг відіграють бібліотечні виставки. В шкільній бібліотеці працюють постійно діючі виставки, матеріалами яких користуються діти та вчителі для проведення уроків та тематичних виховних заходів, які нерідко проходять на базі бібліотеки. В закладі постійно організовуються виставки літератури до знаменних та пам'ятних дат, виставка нових надходжень.

Поряд зі звичними книжковими виставками зайняли своє місце виставки-інсталяції, набувають популярності віртуальні виставки.

Великим надбанням нашої бібліотеки є матеріали виставки “Від творчого вчителя до творчого учня”, тут зібрані книги на різну тематику, але їх об’єднує одне – це виставка книг з друкованими роботами наших учнів, яка постійно поповнюється:

  • „Пізнай себе, свій рід, свій нарід” (2008 р., 2009 р., 2010 р., 2011 р., 2012 р., 2013 р., 2014 р., 2016 р., 2017 р.);
  • „Роки минають, а пам’ять вічна” (2014 р.);
  • „А ми тую славу збережемо” (2014 р.);
  • „Перші кроки до науки” (2008 р., 2010 р., 2013 р., 2014 р., 2015 р., 2016 р.);
  • „Моя Батьківщина - Україна” (2011 р., 2012 р., 2013 р., 2014 р., 2015 р., 2016 р.);
  • „Юні герої підпільники навічно в пам’яті народній” (2012 р.);
  • „Слобожанські дзвони перемоги” (2008 р., 2013 р., 2015 р., 2016 р.);
  • „Ми пам’ятаємо!” (2007 р.);
  • „Чорнобиль: події, долі, пам’ять” (2016 р.);
  • „Свічки пам’яті” (2008 р.);
  • „Славетні земляки – у світовій культурі та у пам’яті нащадків”, (2010 р.).

Бібліотека завжди радо зустрічає всіх відвідувачів. Тих, хто спрямовано прийшов за цікавою книгою, чи корисною інформацією, тих, хто зайшов подивитися, “що тут новенького?”, й тих, хто шукає собі прихистку на перерві чи після уроків.

Учням, які зайшли до бібліотеки відпочити на перерві від гомону та метушні, я пропоную просто скласти пазли або помалювати. В бібліотеці завжди є олівці, фломастери, аркуші паперу та розмальовки. Для цього заняття кожен вибирає те місце, яке вважає зручним саме для нього. Хоча в бібліотеці є столи та стільці, а для малечі оформлено куточок з меблями відповідними до їх зросту, та деякі дітлахи уподобали для цього підвіконня. Вони малюють, милуються краєвидом, та просто гріються біля тепленької батареї. Також дітям дуже подобається працювати над створенням плакатів співпраці. Спочатку кожен працює самостійно, розфарбовуючи окремий запропонований йому елемент, колір обирають на свій смак. Після того, як всі елементи розфарбовано, учні склеюються всі частини в один спільний плакат. В колекції нашої бібліотеки плакати: “Тарас Шевченко”, “Молодий Тарас Шевченко”, “Ярослав Мудрий”, “Мальовнича карта України”. Також є 3D плакат “Великдень” та плакат “День Землі”, наразі діти працюють над плакатом “Останній Дзвоник”, для створення останніх учні використовують олівці, кольори яких вказані на малюнках. Часто олівець одного й того ж кольору може знадобитися одразу кільком учням, тому вони повинні домовитися, та раціонально розподілити олівці потрібних кольорів між усіма охочими фарбувати. Результати завжди вражають. Але після закінчення роботи над черговим шедевром в душі кожного учасника таїться якийсь сум. У кожного в очах питання: “А це що, уже все?”. Звичайно ж ні, ми ведемо бесіду про того, хто зображений на плакаті, і діти з новими думками та відчуттями перечитують “Кобзаря”, знайомляться з історією, по іншому ставляться до своєї планети та навколишнього середовища.

Малеча полюбляє фантазувати, складати кумедні історії. В такий момент завжди на допомогу приходять кубики рорі. За їх допомогою діти складають казки та пригодницькі історії. Згадують героїв, що зображені на їх сторонах. Використовуючи малюнок та асоціації, які він викликає, діти дають відповіді на запитання. Наприклад: «Яку книгу мені нагадує намальоване на кубику? Чи є така казка? Яка історія життя цього героя?». Діти відпрацьовують навички імпровізації та гнучкість мислення, вчаться складати та розповідати історії, спілкуватися.

Бібліотеку обладнано не тільки зручними меблями, а й новеньким комп’ютером, який під'єднано до Інтернету. А це не абиякий привілей для сучасних дітлахів. Але наш комп’ютер використовується тільки для розвиваючих цілей. За його допомогою можна знайти цікаві додаткові матеріали для уроку, а можна й зробити щось самому. Наприклад, минулого року в бібліотеці з'явилася колекція лепбуків. Спочатку ми використовували готові розробки лепбуків з сайту Всеосвіта, які роздруковували, а потім учні старших класів їх склеювали та презентували молодшим товаришам. Цього року почали робити свої. Зараз ми створюємо розробки лепбуків, які можна завантажити на нашому шкільному сайті, роздрукувати, та з легкістю виготовити.

Також бібліотека за часту стає знімальним майданчиком для створення цікавих відео. Учні та вчителі знімали в бібліотеці буктрейлер на фестиваль до 100-річчя О.Гончара “Два прізвища - одне життя”, до 100-річчя від дня народження В.Сухомлинського в бібліотеці пройшов казковий марафон, в якому взяли участь всі охочі. Також було створено буктлейлер на книгу Я.Яріша “Самійло”.

На сайті нашого навчального закладу створено сторінку “Шкільна бібліотека”. На сторінці розміщена інформація, цікава та корисна як для учнів, вчителів так і інших фахівців бібліотечної справи. Для зручності школярів на шкільному сайті розміщено перелік всієї художньої літератури та підручників, які є в ресурсі бібліотеки, учні можуть навіть вдома переглянути, чи є потрібна книга в бібліотеці закладу освіти.

Отже, перші, можливо дещо невпевнені, кроки вже зроблено. Зараз головне йти вперед, а для цього бібліотекарі мають навчатися самі та спонукати користувачів навчатися з натхненням, саме тоді у шкільної бібліотеки буде можливість стати інтегрованою частиною освітнього середовища, бібліотека розпочне трансформуватися у центр освітніх ресурсів з великим асортиментом аудіовізуальних матеріалів та обладнання. А у бібліотекарів буде можливість знайомити учнів з новими, зокрема електронними формами навчання, підтримувати їхнє прагнення до освоєння медійної та інформаційної грамотності, та не втрачати інтересу до книги та читання.

Кiлькiсть переглядiв: 839